Groeien met je bedrijf?
Is het niet goed genoeg zo dan?

Visie en Missie zijn verleden tijd. Ambitie hebben is in! En dan met name het behalen van je ambitie.

Ik spreek elke dag ondernemers die nadenken over de toekomst van hun bedrijf. “Hoe gaat het met je bedrijf?” “Nou, goed hoor”. “Da’s mooi, en wat gaat er dan goed?” Stilte.

In deze open gesprekken wordt al snel duidelijk dat het nog niet zo makkelijk is om te beschrijven waar je als ondernemer met je bedrijf naar toe wilt ontwikkelen. ‘Groeien’ is een doel op zich geworden. ‘Groeien’ waarin dan? Omzet, aantal klanten, winst, aantal medewerkers, maatschappelijke bijdrage? Waarom zou je überhaupt willen groeien met je bedrijf? Is het niet goed genoeg zo dan? Groeien doet pijn en levert stress op. En dat is juist wat je niet wilt!

Kreten als missie en visie vliegen je om de oren, maar als je vraagt hoe de ondernemer hier handen en voeten aan heeft gegeven dan valt wederom een ongemakkelijke stilte. Ambities waarmaken daar draait het om.

Afgelopen voorjaar kwam ik in contact met een ondernemer in de kleinmetaalindustrie. Op aandringen van een relatie van mij had hij ingestemd met een kennismakingsafspraak. “Je bent de zevende al die hier binnen komt”, was zijn openingszin. Ik vroeg hem beleefd; wat bedoel je precies? Nou de zevende adviseur die mij gaat vertellen wat ik allemaal zou kunnen doen! Ze schrijven prachtige rapporten vol met scenario’s die ik zou kunnen uitvoeren. Maar geen één adviseur heeft mij tot nu toe weten te bewegen om daadwerkelijk keuzes te maken.

Dit wordt een zeer interessant gesprek dacht ik bij mezelf! Na twee uur naar zijn verhaal geluisterd te hebben waarin met name het personeel het moest ontgelden, kwamen we op een punt waar ik vroeg; wat is nu precies je hulpvraag? Tja, die vraag bleek best lastig te beantwoorden.

“Laten we een afspraak maken dat je daar eerst eens voor jezelf over gaat nadenken.” Zo gezegd zo gedaan. “Over een week hoor ik het graag van je!” Na een week besloot ik maar eens te bellen. Na veel vijven en zessen, trokken we de conclusie dat de ondernemer het nog steeds niet helder kon formuleren. Dus ik weer naar de klant toe. “Wat is je ambitie met je bedrijf?” “Gewoon leuk werk doen, voldoende inkomsten hebben om leuk te leven. Ik hoef geen miljonair te worden.” “Wat is leuk dan voor je?” “Wat een rot (red.) vragen (zijn echte reactie is niet voor publicatie geschikt)!”

Confronterende vragen, maar wel relevant! “En weten je medewerkers al dat dit je ambitie is?” “Nee, hoezo..?” “Misschien is het verstandig om hen deelgenoot hiervan te maken zodat ze beter snappen hoe je in elkaar steekt!” “Weet je hoe je mij kunt helpen?” “Vertel!” Ik heb je nodig om mijn ambitie te vertalen naar mijn medewerkers.” “Aha je hebt een tolk én een vertaler nodig! Die wil ik graag voor je zijn.”

Ondertussen zijn we driekwart jaar verder en heeft de ondernemer, onder mijn begeleiding, samen met zijn medewerkers de ambitie van het bedrijf bepaald, concrete acties benoemd om daar te komen, zijn de eerste resultaten zichtbaar en bewaak ik de voortgang in het traject. Zonder poespas gericht aan de slag! Wat heb ik toch een gave baan!

Heb je ook behoefte aan het maken van concrete stappen in de ontwikkeling van je bedrijf? Neem dan vrijblijvend contact op met Erik Snellaars, Adviseur Organisatieontwikkeling bij de Prisma Advies Groep.

Erik Snellaars

Adviseur Organisatieontwikkeling