Diefstal of fraude

Helaas maak ik te vaak mee dat er bij bedrijven op allerlei manieren uren, materialen en soms zelfs geld wordt gestolen. Laat ik wat voorbeelden noemen van situaties die vaak voorkomen:

Uren

  • Werknemers starten te laat, stoppen te vroeg, nemen te lange pauzes.
  • Kantoorpersoneel dat tijd doorbrengt op internet (shoppen, games, enzovoort). Soms wel meer dan een uur per dag en buiten de pauzes om.
  • Privé whatsappen, sms’en, mailen, bellen en dan niet in de pauzes.
  • Zakelijke auto die overdag te lang wegblijft of te veel kilometers maakt in verhouding tot het werk of op andere locaties wordt gezien.

Tips hoe je dit kunt voorkomen:

  • Zelf het goede voorbeeld geven, medewerkers aanspreken op werktijden, indien nodig een formele waarschuwing geven, een dossier aanleggen, een voorman of bedrijfsleider verantwoordelijk maken voor het naleven van de regels.
  • Op regelmatige basis de zoekgeschiedenis controleren op de computers.
  • Simpele spelregels maken en die uitdelen en het personeel erop aanspreken.
  • Black box in de auto.

Materialen

  • Materialen die uit het magazijn worden meegenomen en privé of voor eigen (zwarte) klussen in de vrije tijd worden gebruikt.
  • Gereedschappen verdwijnen.
  • Gereedschap en machines gaan snel stuk.

Tips hoe je dit kunt voorkomen:

  • Het ophangen van een camera.
  • Een persoon verantwoordelijk maken voor het magazijn of gebruik maken van een gesloten magazijn.
  • Iedereen heeft ‘eigen’ gereedschap en is daar verantwoordelijk voor.

Soms gaat het nog veel verder…

  • Een (interne) boekhouder die op slinkse wijze overboekingen naar zichzelf doet (via nep facturen).
  • Medewerkers met commerciële functies die geheime afspraken maken met klanten (korting verdelen).
  • Medewerkers die vertrouwelijke informatie aan de concurrent doorgeven.

Dit zijn allemaal onderwerpen die het resultaat behoorlijk kunnen beïnvloeden. Wees er alert op! Zeer regelmatig gebeurt het door medewerkers waar je het echt niet van verwacht. Dat is dan, naast de zakelijke schade, een grote teleurstelling.

Heb je het gevoel dat dit bij jou speelt dan kan het zo zijn dat dit redelijk eenvoudig op te lossen is. Wil je hierover eens van gedachte wisselen? Bel mij dan gerust op.

Peter de Blank

Adviseur Rendementsverbetering

p.deblank@prisma-advies.nl
06 – 20 10 49 59