Even voorstellen: Bastiaan Knol, Adviseur Online Strategie per 01/03/2019

“Als 26-jarige ZZP’er ben ik de jongste van de club bij de Prisma Advies Groep. Ik heb Audiovisuele Vormgeving gestudeerd aan het Mediacollege Amsterdam, een brede mediaopleiding waar ik mijzelf heb kunnen ontplooien op het gebied van video, design en content. Mijn werkachtergrond ligt in de (online) media. De afgelopen decennia heb ik o.a. mogen werken met of bij XGNOmroep Brabant, RTV Alkmaar, TransIP en MediaTrend in het kader van online publicaties en content.

Netwerken was nooit echt mijn ding

Sinds mijn start als ZZP’er in 2010 kreeg ik vrijwel al mijn opdrachten via referenties uit de mediabranche, waar ik veel onderdeel heb uitgemaakt van projectteams. Ook kreeg ik opdrachten via online acquisitie aan de hand van mijn portfolio materiaal. Netwerken voelde niet als nodig, “ik regel het zelf wel”. Deze afhankelijkheid van mijn oude netwerk en de vraag uit de markt kwam me duur te staan op het moment dat de marktsituatie veranderde in 2014 door een overvloed aan afgestudeerde freelancers in de creatieve sector. Waar eerst de creativiteit bepalend was bij het verkrijgen van de opdracht, hadden bedrijven nu behoefte aan zakelijke onderbouwing. “Waarom kost dit zoveel in verhouding tot een andere freelancer?” en “Wat levert het mij eigenlijk onderaan de streep op?”. Bedrijven begonnen creatieve producten steeds meer als investering te zien, terwijl het eigenlijk in de kern uitingen blijven voor marketing- en communicatiecampagnes (waar de ROI dan weer wel voor wordt berekend).

In 2015 heb ik VIEWFINDR als antwoord op deze marktverandering opgericht, een full-service reclamebureau met focus op merkontwikkeling en creatieve producten. Deze onderneming bracht mij in contact met verschillende branches en heeft mijn ontwikkeling richting het ondernemerschap verder gestimuleerd. Ik wilde lokaal gaan ondernemen, zelf projecten aansturen en in contact komen met bedrijven. En werken met freelancers waarmee ik aan tafel kon sparren, niet telefonisch of via Skype. Vlak na de opstart liep ik tegen de eerste drempel aan: mijn bestaande netwerk zat aan de andere kant van het land. Het werd tijd om uit mijn (online) grot te kruipen.

Mijn route naar de Prisma Advies Groep

Ik kwam voor het eerst in aanraking met de Prisma Advies Groep in 2016 tijdens een netwerkworkshop van Jong MKB Noordwest-Holland, waar inmiddels collega-adviseurs Nicole de Lange en Astrid Verburg de workshop presenteerden. Zij wisten mij te vertellen wat de waarde van een lokaal netwerk is en waarom het niet altijd om acquisitie hoeft te draaien. Deze workshop is mij nog altijd bijgebleven. Niet alleen vanwege de inhoud maar ook omdat het de eerste ‘toevallige’ stap is geweest richting mijn aansluiting bij de Prisma Advies Groep. Netwerken is namelijk het creëren van kansen, en je moet het zien als een langetermijn investering die óók op korte termijn iets kan opleveren. Even later namelijk, tijdens een gezellige lunch in medio 2017, kwam ik met de Prisma Advies Groep tot een samenwerking.

Het traject dat volgde was een uitwisseling van kennis, visie en filosofie. Wat uiteindelijk heeft geleid tot de nieuwe merkidentiteit en website van de Prisma Advies Groep. De samenwerking is dusdanig bevallen dat we in 2018 een dialoog zijn gestart over een eventuele aansluiting. Sinds 1 maart 2019 ben ik als adviseur Online Strategie aangesloten bij de Prisma Advies Groep, en zet ik mijzelf in om MKB-bedrijven te helpen met hun transitie naar het digitale tijdperk.

Eén van de dingen die ik namelijk heb geleerd in de afgelopen jaren is dat ondernemers vaak kijken naar wat anderen doen en dit zelf ook willen. Maar sluit die ene uiting wel aan bij jouw merk, of stoot je in het ergste geval potentiële klanten weg met een ondoordachte campagne? Heb jij als ondernemer wel eens nagedacht over welke online strategie voor jou geschikt is, of ga je ook mee met wat de rest doet? Ik ga graag met jou in gesprek over dit soort online vraagstukken.”

Bastiaan Knol

Adviseur Online Strategie